Need for Speed 2015
Ve hře Need for Speed z roku 2015 jsem viděl možnost vrátit se do doby, kdy jsem se před nějakými 15 lety, ještě na PC, se sérií Need for Speed na dlouhou dobu rozloučil dohráním Underground a Most Wanted 2005. Tenkrát mě hraní NFS bavilo, byla to arkáda přesně jakou jsem od takového typu hry očekával. Tedy pravý opak The Crew. Krátký návrat k sérii pak proběhl na PS3. The Run jsem hrál jen chvíli. Hra mne neoslovila a po několika závodech ještě na západním pobřeží jsem hraní vzdal. Následující Most Wanted 2012 jsem pak s DualShockem v ruce dohrál a musím říct, že jsem se dobře bavil. Pak následoval díl Rivals, kde se objevily EMP zbraně, rušičky a podobná vylepšení. A ze stejného důvodu, jako jsem nedohrál The Crew, jsem po pár jízdách odinstaloval i Rivals. Proto jsem se tak těšil na Need for Speed 2015. Hra měla být návratem ke kořenům, vše se mělo točit okolo ryzího závodění a stejně jako Most Wanted 2005 slibovala i NFS 2015 bitky s policajtama.
Dokonce jsem si kvůli NFS 2015 koupil i druhý volant! Ke kombinaci legendárního Logitech MOMO a XFPS SuperNova Converter, který umožňuje použít MOMO s konzolemi PS4/PS3/XOne/X360, jsem pořídil Microsoftem licencovaný volant Hori Racing Wheel Overdrive XBox One. Jakmile dorazil, putoval disk Need for Speed 2015 do XBoxu a já jsem se nemohl dočkat návratu za volant licencovaných a vytuněných kár. Grafiku měla Need for Speed vždycky skvělou. Jenže!
První problém nastal, když jsem se snažil s hrou uchodit Hori RWO. V uživatelském prostředí XBoxu One vše fungovalo jak má. Křížový ovladač, tlačítka s písmeny, funkční tlačítka. Vše OK. Jenže jakmile se spustila hra, volant přestal fungovat. Napadla mě ještě jedna věc. Ve firmware 1.6 pro XFPS SuperNova byla zmíněna podpora Hori RWO, tak jsem zkusil připojit volant místo přímo do XOne přes XFPS. Ale zřejmě kvůli velkému odběru proudu přes USB (Hori nemá na rozdíl od MOMO externí napájení) se mi nepodařilo volant Hori RWO přes XFPS vůbec oživit, natož použít. Bylo mi divné, proč Hori RWO ve hře nefunguje, a tak jsem šel pátrat na Net. A dozvěděl jsem se těžko uvěřitelnou věc. EA v Need for Speed 2015 volanty (včetně těch licencovaných) nepodporuje! Nevím, jaká jiná hra by měla podporovat volant než simulátor jízdy v autě, ale asi mám jiné myšlení než manažeři v EA. Takže proběhla změna oficiálního volantu Hori RWO za neoficiální kombinaci MOMO + XFPS a ta fungovala. Hurá, tak do toho. Jenže!
Jenže hra hned ze začátku představí postavy, které budou hráče provázet po celou hru. A nenapadlo mě vhodnější označení než tragédi. Machýrci, setkávající se ve večerkách, mě fakt neoslovili. Spíš naopak. Mé nadšení značně povolilo, ale budiž. Chci jezdit v autě, kvůli tomu jsem hru instaloval. A nenechám si přece dojem zkazit vlezlými neonovými videi se svými přáteli. Jenže!
Jenže veškeré jízdy se v Need for Speed 2015 odehrávají za tmy. Maximálně brzo nad ránem, ale z něj se dá velice jednoduše odjet zase do tmy. A to už byl problém, který se ignorovat nedal. Jak jsem se dočetl, tak v Undergroundu se prý také jezdilo za tmy a hra se mi líbila. Nevím, na tenhle detail si už nevzpomínám. Ale když to píší, asi to tak bylo. Tma sama o sobě mi nevadí, konec konců v reálném autě jezdím nejradši za tmy. Jenže v Need for Speed 2015 je ta tma nějaká divná. Za NFS tmy není kupříkladu možné při sprintu včas rozeznat, zda předěl mezi pruhy na dálnici jsou kužely, skrze které lze bez problémů projet, nebo svodidlo, které auto nekompromisně odstřelí zpátky v tom lepším případě a na fleku zastaví v tom horším. Takže po několika karambolech na dálnici (a následně samozřejmě nesplněním úkolu), způsobených mým přesvědčením, že jedu do kuželů a ne do svodidel či betonu, jsem začal být naštvaný. Možná, že kdybych seděl blíže k TV, byly by detaily lépe rozeznatelné, ale na 60″ televizi se ze dvou metrů koukat nedá. Ale myslím si, že by to nic zásadního nezměnilo.
Pak přišla mise, kdy jsem měl driftováním získat nejvíce bodů ze 3 jezdců. Po hodině experimentování s nastavením vozu a různými způsoby ovládání (ruční brzda, normální brzda, zatáčka pod plným plynem atp.) jsem pokusy vzdal a šel se podívat na Net. Driftovat se mi zkrátka nedařilo a tak jsem šel na rozumy ke zkušenějším. Nastudoval jsem několik tipů a po další půl hodině se mi opravdu podařilo získat nejvíce bodů a úkol splnit. Ale už jsem byl ve fázi, kdy jsem si říkal, že hra mě musí bavit a tak nějak přirozeně plynout. A že na podobné zákysy nemám náladu ani čas. A to jsem byl úplně na začátku! Předpokládám, že dále ve hře budou úkoly spojené s driftem daleko těžší. A tahle myšlenka, spolu s otravnou nutností být neustále připojen na servery EA (a to i když hráč hraje alone) a časté chybové hlášky, že spojení se serverem bylo přerušeno, rozhodla.
Need for Speed 2015 pro mne bylo velké zklamání. 15 let stará atmosféra se neopakovala a v mysli zůstal naprosto rozpačitý dojem. Tak doufám, že si chuť na závodění v autě spravím na Forza Horizon 3. Forza Horizon 2 na X360 byla parádní a pokračování vypadá, alespoň podle trailerů, moc hezky.